Rijst, rijst en nog eens rijst - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Lieske - WaarBenJij.nu Rijst, rijst en nog eens rijst - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Lieske - WaarBenJij.nu

Rijst, rijst en nog eens rijst

Door: Jennifer en Lieske

Blijf op de hoogte en volg Lieske

06 April 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Dag 14, 15, 16
De voedselvergiftiging van Jen heeft zich ontwikkeld tot een soort infectie. Daarom zijn we in het weekend op PRY gebleven. Door de antibiotica gaat het elke dag een klein beetje beter. We hebben deze dagen een beetje gezwommen, gelezen en vooral veel series gekeken.

Drie keer per dag rijst kwam na twee dagen al onze neus uit en we zijn op zoek gegaan naar westers voedsel. Thank god, we found something!! We ontbijten nu met volle melk met chocopops of crusli en tussen de middag heerlijk (droog) brood met jam, hagelslag of pasta. En als kers op de taart (of zoals Lieske zou zeggen “als soesjes op de slagroomtaart”) hebben we bananen en appels gevonden, jam jam jam :)

We voelen ons hier steeds meer op onze plek. Douche begint steeds lekkerder te worden en van gekko’s en salamanders op onze kamer kijken we niet meer op. Maaaaarr toen we ’s avonds na het eten naar onze kamer gingen, schrokken we ons een hoedje! We werden onaangenaam verast door een vleermuis die vrolijk in onze kamer rondvloog! Gillend en in paniek hebben we hulp gezocht. Gelukkig werden we gered door een vriendelijke medebewoner. De kust was weer veilig en we hebben ons lesje geleerd: laat ’s avonds niet je gordijnen en ramen open.

Dag 17 t/m 20
Het is geen grap, we zijn blij dat we eindelijk aan het werk kunnen! In de ochtend hebben we meegekeken met de fysio en in de middag zijn we aan de slag gegaan met het onderzoek.

De volgende dag zijn we mee gegaan het ‘field’ in. We bezochten en school voor kinderen met een handicap. Het leek een lange zit te worden, aangezien we niks konden verstaan. Gelukkig waren daar de traditionele muziekinstrumenten. We werden al snel uitgenodigd in de Jostie band, echter bleken wij zelf de grootste Jostie te zijn. Het klonk (zonder onze bijdrage) super mooi en ze gingen helemaal los!
Na werktijd heeft onze collega Linda ons op sleeptouw genomen. Ze heeft zelf 4 jaar in Duitsland gestudeerd en begrijpt heel goed hoe het is om constant onherkenbaar voedsel te eten. Ze bracht ons naar een broodjeszaak! Alleen al van de geur waren we in extase. We hebben er een heerlijk echt licht volkoren brood gekocht. Heerlijk om iets herkenbaars te eten. Jullie denken misschien, wat stellen die twee zich aan. Maar na een voedselvergiftiging, overgeven, diarree en een darm infectie is dat toch wel even lekker ;) Aan het eind van de dag werden we even opgeschud door een kleine aardbeving, wat echt heel raar voelde. (arme mensen in Groningen!)

Na veel gestoei (met name van Lieske) hangen de klamboes eindelijk naar wens! Nu hopen dat de muggen niet meer op Lieske’s been drie op en rij gaan spelen.

Dag 21,22 het weekend!
In het weekend zijn we naar het centrum van Yogyakarta gegaan. We hebben hier een lekker cultureel weekendje gehouden! We hebben batik kunst bewonderd en uiteindelijk goedkoop kunnen inslaan :) Na een leuk ritje in een becak hebben we het paleis van de sultan bewonderd. Waar we een wajang schimmenspel hebben bijgewoond. Was wel grappig om een keer gezien te hebben. Zaterdag avond hebben we eindelijk samen weer een biertje gedronken. Hierna lagen we wel gelijk K.O. op bed en was de zaterdagavond vroeg afgelopen.
Op zondag zijn naar fort vredeburg geweest (uit de VOC tijd). Het was erg interessant om de geschiedenis hiervan te lezen! Na al dit culturele gedoe, was het tijd om te shoppen! Het afdingen krijgen we al steeds beter onder de knie.

• 06 April 2014 - 13:54

Rosemarie Onvlee:

Leuk om te lezen! Maarreeeh 3 op een rij? Zijn dat geen bedbugs? Lakens heet wassen kan helpen. Groetjes uit Zambia!!

• 07 April 2014 - 15:24

Annelies:

Lieve Lieske ,
    Superleuk verhaal weer. Wat een indrukken allemaal. Kan bijna niet wachten!
    Xxx

• 07 April 2014 - 21:18

Maaike:

Wat een belevenissen meiden! Geen dag is hetzelfde, het enige wat geen variatie kent is de rijstmaaltijd ;-) Ik zie mezelf om 07.00 ook geen rijst eten hoor, hieuw! Jullie zijn, voor zover de gezondheid dat toelaat, een lekker ondernemend stel. Met veel plezier lees ik jullie verslagen en bekijk de foto's, geweldig! Zo kunnen wij in Nederland een klein beetje meegenieten van jullie onvergetelijke avontuur. Have fun girls en Lies, we gaan snel een keer skypen. :-D X

• 08 April 2014 - 11:30

Ingrid Visser:

Ha Jen, wat schrijven jullie toch steeds heerlijke verhalen en dan al die foto's ter illustratie,
    heel leuk! Liefs, mama

• 23 April 2014 - 22:11

Bertha Rijnbeek:

Hallo Lieske.
    Eindelijk gelukt om jullie verslagen te lezen. Het waren er aardig wat, en een hele belevenis en ervaring zo met zijn tweeen. Gaat het met de stage ook goed,kan je een beetje met de taal overweg????
    NU , geniet er maar van, geen darm-problemen en een heerlijk klimaat. groetjes van Gijs en mij.

• 24 April 2014 - 04:15

Lieske :

Hi Bertha,
    Wat leuk dat je onze verhalen leest en ja we hebben al heel wat beleeft!
    Op stage gaat het goed. Het is soms nog wel lastig met de taal.. We vertalen veel met de computer, dan is het nog wel redelijk te doen.

Groetjes uit Indonesië